نگاهی اجمالی به علل آسیب دیدگی جاده های آسفالته در کشور  

نگاهی اجمالی به علل آسیب دیدگی جاده های آسفالته در کشور                   

مهمترین عوامل موثر در خرابی و خسارت راه ها و سطوح آسفالتی عبارتند از:

نوع خاک محل احداث راه – حجم ترافیک – شرایط جوی و محیطی از نطر میزان بارندگی و تغییرات درجه حرارت – نوع وسایل نقلیه عبوری – نحوه ساخت راه و اجرای اصولی و فنی تمام مراحل ساختمان لایه های راه شامل: خاکبرداری های اولیه خاکهای کم مقاومت و تراکم زمین طبیعی، اجرای لایه های زیر اساس (Sub base)، اساس(Base ) و در بعضی موارد بلک بیس(Black base )، لایه رویی(Surface ) و در نهایت لایه های آسفالتی سطح راه یعنی بیندر (Binder ) و توپکا(Topeka ).

  – رعایت نشدن اصول مراقبت و حفاظت از راه و ترمیم نشدن آسیب های جزیی و اولیه راه و به اصطلاح به فراموشی سپرده شدن راهداری چه قبل و چه بعد از آسیب دیدگی آن. چرا که برای هر نوع عیب و خرابی

....

ادامه نوشته

  تأثیر فناوری نانو بر آسفالت  

تأثیر فناوری نانو بر آسفالت                               

در سال 2005 ایده ساخت آسفالتی برای بزرگراه‌ها که بتوانند خودشان را تعمیر کنند برای بسیاری دور از ذهن به نظر می‌رسید. بنابراین صنعت آسفالت-قیر به یک تحول نیاز دارد تا مردم بتوانند امکانات فناوری نانو را دیده و مزایای آن را درک نمایند.

در سال 1870 یک شیمیدان بلژیکی با نام دسمت(Desmedt) اولین سنگفرش آسفالت واقعی را، که مخلوطی از ماسه بود، در برابر تالار شهر در نیویورک ایجاد نمود. طراحی دسمدت در بزرگراهی در فرانسه در سال 1852 مورد الگوبرداری قرار گرفت. سپس دسمدت خیابان پنسیلوانیا در واشینگتن را آسفالت کرد که سطح این پرژه 45149 متر مربع بود.یکی از نمایندگان محلی کنگره به دسمدت گفت: ”این کار هرگز عمومیت نخواهد یافت.“ با این حال، بر اساس تقاضای رو به‌رشد بازار،  پس از 137 سال (در سال 2007) بازار آسفالت- قیر معدنی به
ادامه نوشته

روسازی مرکب  

روسازی مرکب

 

روسازی مرکب (Composite Pavement) به روسازی‌ای اطلاق می‌شود که شامل دو نوع روسازی، یعنی روسازی آسفالتی (Asphalt Concrete Pavement) به عنوان لایه انعطاف‌پذیر و روسازی بتنی (Portland Cement Concrete Pavement) به عنوان لایه صلب باشد.

در برخی موارد از یک لایه میانی جدا کننده بین لایه‌های آسفالتی و بتنی استفاده می‌گردد. استفاده از مصالح بتنی به عنوان لایه زیرین و در نقش لایه اساس، و مصالح آسفالتی به عنوان لایه رویه، ترکیب متداولی است که ویژگی‌هایی همچون مقاومت و سطح هموار را ارائه کرده و بهره‌برداری از یک روسازی ایده‌آل را ممکن می‌سازد. استفاده از مصالح بتنی در نقش لایه رویه و مصالح آسفالتی در نقش لایه اساس گزینه‌ای است که در صورت خرابی کامل لایه آسفالتی مقرون به صرفه خواهد بود. با توجه به هزینه اولیه بالای اجرای این نوع از روسازی‌ها، ساخت آنها به طور محدود صورت گرفته و بیشتر برای رفع معایب روسازی‌های بتنی
ادامه نوشته

مقبره سه گنبد ارومیه

مقبره سه گنبد ارومیه

 

اين گنبد زماني در جنوب شرقي شهر اروميه واقع شده بود ، که اکنون به علت گسترش شهر در داخل شهر قرار گرفته است . تا قرن نوزدهم به اين اثر توجهي نشده بود و براي اولين بار در سال 1852 ميلادي از طرف "ن . خانيکوف" اين برج به دنياي هنر شناسانده شد و تحت شماره 242 جز آثار باستاني ثبت شده است.

بنا به عقيده ي بعضي از مورخين اين بنا آتشکده ي زرتشتيان بوده که پس از هجوم اعراب به ايران و نفوذ آنان در آذربايجان متروک مانده و به تدريج رو به خرابي گذاشته است.

به نظر مي رسد قبوري داخل اين بنا موجود باشد و براي پوشانيدن اين قبور از طاق آجري استفاده شده است .

اين بناي تاريخي مطابق متون تاريخي و با توجه به نقشه قديمي شهر، قبلا در فاصله يك كيلومتري از ديوار حصار دفاعي اروميه و در نزديكي دروازه بازار باش قرار گرفته است .

اين بنا از دو بخش سرداب (محل دفن) و شيون گاه ( معبد ) تشكيل شده است و دو ورودي مستقل دارد . مصالح آن سنگ، آجر و گچ است و گنبد كم خيزي به شكل عرق چين دارد .

شكل نقشه آن از بيرون مدور و از داخل چهارگوش است و دو روزنه در شرق و غرب بنا ديده مي شود .

از جمله مرمت و حفاظت هاي انجام شده توسط سازمان ميراث فرهنگي براي اين بنا مي توان به عايق كاري و اجراي آجر فرش پشت بام ،بند كشي كامل نماي آجر مقبره ،احياي پوشش از بين رفته سردابه و محوطه سازي و اجراي سنگ فرش به صورت قلوه چين اشاره کرد.....

منبع 

درک و بیان محیط

http://bayanmohit.blogfa.com

ادامه نوشته

233 نکته اجرایی ساختمان

233 نکته اجرایی ساختمان

 

1- برای اندازه گیری عملیات خاكی در متره و برآورد از واحد متر مكعب استفاده می شود.
2- آجر خطائی ، آجری است كه در اندازهای 5×25×25 سانتیمتر در ساختمانهای قدیمی برای فرش كف حیاط و غیره بكار می رفت
3- چنانچه لازم باشد در امتداد دیواری با ارتفاع زیاد كه در حال ساختن آن هستیم بعدا دیوار دیگری ساخته شودباید لاریز انجام دهیم
4- هرگاه ابتدا و انتهای یك دیوار در طول دیوار دیگری بهم متصل شود ، به آن دیوار در تلاقی گفته می شود.
5- در ساختمانهای مسكونی (بدون زیرزمین)روی پی را معمولا بین 30 تا 50 سانتی متر از سطح زمین بالاتر می سازند كه نام این دیوار كرسی چینی است.
6- قوس دسته سبدی دارای زیبایی خاصی بوده و در كارهای معماری سنتی استفاده می شود.
7- حداقل ارتفاع سرگیر در پله 2 متر می باشد.
8- ویژگیهای سقف چوبی :
الف)قبلا عمل كلافكشی روی دیوار انجام می گیرد
ب)عمل تراز كردن سقف.....

ادامه نوشته