SUB-SCANNER M12، گجت میلگرد یاب

همیشه برای مهندسین ناظر که به ساخت و ساز ساختمان ها نظارت می کنند، مقدار و نوع مصالح استفاده شده اهمیت بالایی داشته و دارد. به خصوص تعداد و نوع میلگردهایی که در زیر بتن ها استفاده می شوند. تا آنجا که حتی گاهی جهت بررسی دقیق، مجبور به تخریب قسمتهایی از ساختمان می شوند که زمان و هزینه زیادی در این بررسی ها از دست می رود.
اما هم اکنون با SUB-SCANNER شرکت Milwaukee ، چنین مشکلاتی تا حد زیادی حل می شود. چرا که مهندسین ناظر، با داشتن این گجت کاربردی، به راحتی می توانند از پس هر گونه پوششی اعم از چوب، گچ، پی وی سی، بتن، سرامیک، سنگ مرمر و حتی فلزات و سیم های برق، تا عمق 6 اینچی (15 سانتیمتری) بر آیند و قطر میلگرد هایی را که در ساختمان استفاده شده، تشخيص دهند.

 در واقع دیگر نه به تخریب و ترمیم ساختمان احتیاجی هست، نه زمان از دست می رود و این بدون تردید عالی است.

 
گیزمودو قیمتی در حدود 310 تا 350 دلار را برای این وسیله کاربردی تخمین زده است که فکر می کنم برای چنین گجتی کاملاً ایده آل است.

فضا در معماری

یکی از پرسشهای تئوری معماری غرب ، این است که مفهوم فضا از چه زمانی یکی از دل مشغولیهای معماری شده است . قبل از اواخر قرن 19 در هیچ یک از متون ، بحث مشخصی راجع به فضا نداریم . اما هدف معماری همیشه یافتن فضایی منظم است که وقایعی از پیش تعیین نشده را بپروراند . ” برورنو زوی “ ، معماری را هنر ساختن فضا معرفی می کند. ” گیدئون “ از فضا به عنوان بحث اصلی معماری سخن می گوید . لاسدن می گوید :” فضا بغرنج ترین جنبه معماری و لکن عصاره آن است و سرمنزلی است که معماری باید به سوی آن حرکت کند “ . مهم ترین ویژگی معماری مدرن پس از به ارمغان آوردن آهن و شیشه و تحولات سخت افزاری – به یمن شیوه های تازه بصری که امپرسیونیست ها و کوبیست ها منادی آن بودند – کشف جدید از مفهوم فضاست و فضا به عنوان کیفیتی مثبت در کنار مثلث ویتریوویوس قوام تازه ای را از معماری مدرن پی ریخت.


فضا زمینه ای سه بعدی است که اشیاء در آن قرار می گیرند و دارای جهت و موقعیت نسبی می باشد . فضا ماده جوهری معماری است و منبعی لایتناهی که بدون بعد سوم معنا و حضور معمارانه ندارد . فضا ماهیتا بی شکل است ، شکل بصری و کیفیت نوری و ابعاد آن بستگی کامل به حدودش دارد که توسط عناصر تشکیل دهنده فرم تعریف می شود . وقتی فضا توسط این عناصر شروع به محصور شدن و سازماندهی شدن می کند ، معماری ایجاد می شود و شخصیت فضا تابع نظم حاکم بین این عناصر است . چارلز مور می گوید : ” وقتی از یک کف و یک سقف و چهار دیوار اتاق ساخته می شود، در کنار شش عنصر ، عنصر هفتمی به نام ” فضا “ وجود دارد ،که این عنصر اثری بیش از عناصر فیزیکی ای دارد که فضا توسط آنان ساخته شده است “ . فضا بوسیله اشخاص مختلف به گونه های مختلف احساس می شود ، حتی در مورد ناظر ثابت هم بنابر تاثیر عوامل اجتماعی – روانی در تغییر می باشد و اینجاست که می توان گفت مسئولیت و وظیفه ای که معماری فارغ از عملکرد دارد این است که فضا را به سمت هنر سوق دهد . معماری خود نوعی زبان است که از طریق سازماندهی فضا بیان می شود . زبان معماری شباهت زیادی به موسیقی دارد . زیرا فهم آن کمتر به مکان و زبان و بیشتر به فضا وابسته است . در مجموع باید گفت فضا به عنوان ظرف یا مکانی که فعالیتهای بشری در آن صورت می گیرد رابطه ای ناگسستنی با زندگی دارد و لحظه ای از زندگی روزمره آدمیان جدا نبوده است .

 

 

برگرفته ازمجلات معماری و شهرسازی ، کتاب زیباشناسی در معماری